Teguh Bagus of Veterinary Medicine site v.2

Excellence with Morality

__Sertifikasi dan Prestasi__

    Standart ISO 9001:2008 Kepada Universitas Airlangga oleh British Certification International

_Berbagi tak pernah Rugi_

    Teguh Bagus of Veterinary Medicine site v.2

    ____Hakikat Manusia____

    .: Barang siapa mengenal dirinya, maka ia akan mengenal TuhanNya. Seperti bahasan kita yaitu Awwal- uddin Ma'rifatullah adalah... :. more

    ∞ Akun Facebook & Twitter Kami ∞

..:: Selamat Buat para Pemenang lomba web & blog Mahasiswa Universitas Airlangga Tahun 2015; 1.Mei Budi Utami [FST'12] | 2.Mita Erna Wati [FK'12] | 3.Teguh Bagus Pribadi [FKH'12] | 4.M. Roihan Hanafi [FISIP'12] | 5.Ari Zulaicha [FISIP'12] | 6. Muziburrahman [FPK'14] | => Terimakasih atas kunjungan Anda, jangan lupa kalau mau copy/paste harap cantumkan sumbernya, by : Teguh Bagus Pribadi, http://teguhbaguspribadi-fkh12.web.unair.ac.id, dan Blog ini DIPERBAHARUI sebulan 4x karena kesibukan Perkuliahan ::..

Ilmu Makrifat

diposting oleh teguhbaguspribadi-fkh12 pada 05 May 2013
di Belajar Ilmu Tasawuf - 0 komentar

Manuskrip yang disebut itu tiada dicatitkan siapa pengarangnya tetapi ada disebutkan sebagai ILMU DAN MAKRIFAT TOK GURU PERAMU. Ianya ditulis dalam Bahasa Melayu lama dengan ejaan jawi lama. ( contoh ba wau mim bukan bom tetapi bumi )



Fakir tidak pasti sama ada manuskrip ini benar benar hasil karangan Tok Guru Peramu atau ditulis oleh orang lain yang merujuknya sebagai Ilmu Makrifat Tok Guru Peramu. Namun fakir membiarkan perkara penulis ini sebagai satu persoalan yang tidak dapat fakir selesaikan dan menganggapnya manuskrip itu sebagai satu bahan sumber ilmu yang bernilai yang barangkali ditulis atau bersumberkan ilmu dari Tok Guru Peramu yang terkenal itu.





Namun begitu perlu ditegaskan bahawa apa apa juga pendapat, fahaman dan tafsiran manuskrip ini merupakan pendapat, fahaman dan tafsiran penulis manuskrip dan bukannya pendapat , fahaman dan tafsiran fakir.



Ada juga terdapat beberapa bahagian dan tulisan khususnya ayat ayat Al-Quran dan hadith hadith yang ditulis mengikut tulisan Arab yang tidak dapat fakir masukkan dan salin kedalam entri kerana kelemahan fakir sendiri dalam perkara ini. Jadi yang diambil hanyalah terjemahan ke- Bahasa Melayunya sahaja.





KESIMPULAN HATI



Pertama Hati Yang Beriman Lawannya Kafir

Kedua Sum’ah Lawannya Bid’ah

Ketiga Hati Yang Taat Lawannya Maksiat



Dan HATI inilah tempat NIAT yang menentukan SAH SOLAT atau lain lain pekerjaan.







KEDUDUKAN NIAT



Bahawa NIAT itu tempatnya di HATI, tidak berhuruf dan bersuara sebagai letaknya harus melaksanakan :-



QASAD menunjukkan ZAT akan SIFATNYA kepada yang disifatkan



TAKRID menentukan ZAT akan SISATNYA dan kepada yang disifatkan.



TA’AYUN sabenar2nya AKU menyatakan DIRI AKU dalam TAUHID Takbiratul Ihram Aku kepada Sifat yang disifatkan.



Maka karamlah DIRI dalam lautan tidak bertepi itu nescaya SOLAT bukan lagi ENGKAU / AKU tetapi AKU ZAT yang melahirkan Kerja Aku dalam rupaku yakni SifatKu yang nyata dalam kelakuan hambaKu. Engkau tiada UPAYA dan KEKUATAN untuk melakukan solat itu malahan engkau lakukan atas Kurniaan & Rahmat Aku semata-mata.



Kenapa engkau merasa ada kewujudan dalam hidup ini sedangkan WUJUD itu adalah Aku semata-mata ? Yang mengerjakan kelakuanmu itu Aku atas Kudrat & IradatKu. Yang menentukan waktu pun Aku, Aku punya Ilmu. Tanpa itu engkau tiada hambaku. Aku sengaja menyatakan DIRIKU padamu dan Aku memuji DiriKu diatas lidahmu wahai hambaku.



Jangan sekali-kali ada rasa didalam hatimu bahawa engkau mempunyai kemampuan untuk memujiKu . Ketahuilah bahawa engkau adalah hambaKu yang FAKIR berhak menerima PemberianKu.







TIANG SOLAT



a. HADIR HATI yakni menghadap Allah dan membuangkan segala yang GHAYR (yang lain selain Allah ) didalam solat



b. KHUSU’ / TETAP HATI didalam solat yakni tidak merayau –rayau fikiran kemana mana.



c. SEMPURNA bacaan FATIHAH









SAH SOLAT

a. Sah solat kerana SAH WUDHU’



b. Sah Wudhu kerana Sah ISTINJA



c. Istinja itu membersihakan anggota badan dari berupa bentuk najis besar mahupun kecil.











KESEMPURNAAN ISLAM

Nota oleh Fakir – S = Soalan , J = Jawapan



S Yang dikatakan ISLAM berapa kesempurnaannya ?



J Tiga Perkara :-



a. Diikrarkan dengan lidah

b. Ditashdiqkan dalam hati

c. Dikerjakan dengan anggota



S Berapa tandakah yang dikatakan sesaorang itu Islam ?



J Empat perkara :-



a. Merendahkan diri keHadrat Allah dan sesama islam

b. Suci lidah dari memakan dan meminum benda haram

c. Suci lidah dari dusta dan mengumpat

d. Suci badan daripada Hadath Besar



S Yang dikatakan Islam berapa syarat pakaiannya ?



J Empat perkara :-



a. Sabar akan Hukum Allah SWT

b. Ridha akan Qadha Allah SWT

c. Menyerahkan Diri kepada Allah dengan tulus ikhlas

d. Mengikut Firman Allah dan Hadith Nabi.



S Apakah yang membinasakan Islam ?



J Empat perkara :-



a. Berbuat sesuatu amalan yang tiada dasar dari Islam itu sendiri

b. Mencela orang berbuat baik & meringankan Hukum Allah SWT

c. Diketahui tetapi tidak dibuat

d. Tiada tahu tetapi malas bertanya





Adapun Makrifat yang mesti diketahui itu ialah 20 Perkara terbahagi kepada 5 Bahagian.......





BAHAGIAN PERTAMA :-

Hendaklah diketahui 4 perkara yakni :-



Pertama Allah sabelum bernama Allah apa NamaNya ?

Kedua Muhammad sebelum bernama Muhammad apa namanya ?

Ketiga sebelum hari yang tujuh itu apa namanya ?

Keempat sebelum Waktu Yang Lima itu apa namanya waktu itu ?









BAHAGIAN KEDUA

Hendaklah juga kamu ketahui 4 perkara lagi.



Pertama 40 hari hendak mati

Kedua 7 hari hendak mati

Ketiga 3 harihendak mati

Keempat 24 jam sebelum mati.









BAHAGIAN KETIGA

Lagi 4 perkara yang perlu kamu ketahui



Pertama hendaklah KENAL DIRI kamu

Kedua hendaklah kenal NYAWA kamu

Ketiga hendaklah kenal PENGHULU kamu

Keempat hendaklah kenal TUHAN kamu







BAHAGIAN KEEMPAT



Hendaklah ketahui akan ZIKIR PENYERAHAN NYAWA kepada Allah . Ada 4 perkara juga.



Pertama Serahkan dengan ZIKIR AF’AL yakni La Ilaha Illallah

Kedua serahkan dengan ZIKIR ASMA’ yakni Allah Allah Allah

Ketiga serahkan dengan ZIKIR SIFAT yakni Hu Hu Hu

Keempat serahkan dengan ZIKIR ZAT yakni Ah Ah Ah







BAHAGIAN KELIMA



Hendaklah ketahui berkenaan RUH juga 4 perkara



Pertama RUH JASMANI yaitu TUBUH kita yakni DIRI TERJALLI

Kedua RUH RUHANI yaitu HATI kita yakni DIRI TERPERI

Ketiga RUH IDHAFI yaitu NYAWA kita yakni DIRI YANG TERPERI

Keempat RUH AL-QUDDUS yaitu RAHSIA kita yakni DIRI YANG WUJUD.







MUHAMMAD..............



Adapun nama MUHAMMAD itu jadi TUBUH pada kita.

Tubuh kepada Muhammad jadi NYAWA pada kita

Hati kepada Muhammad jadi NYAWA kepada kita

Nyawa kepada Muhammad jadi RAHSIA kepada kita.









TUBUH.................

Adapun yang bernama TUBUH itu PERBUATAN yang datang daripada HATI.

Perbuatan Hati datang daripada Nyawa

Perbuatan Nyawa datang daripada Rahsia

Perbuatan Rahsia datang daripada AF’AL ALLAH.









FUAD................

Adapun yang bernama MATA itu ialah untuk MELIHAT dan orang yang melihat itu tempatnya pada MATA HATI pada JANTUNG.

Didalam jantung ada FUAD

Didalam Fuan ada CAHAYA

Didalam Cahaya ada RAHSIA

Didalam Rahsia itu adalah saperti Firman Allah SWT yang berbunyi :-



Al Insanu Sirri...Wa Ana Sirruhu

Insan itu adalah rahsiaKu dan Akulah rahsianya.







KENAPA NAMA MUHAMMAD ? ( Rahsia Muhammad )



Adapun sebab Nabi Muhammad itu bernama Muhammad kerana Kehendak Allah.

Sekalian ( Keseluruhan / Semuanya ) Alam ini terjadi kerana Muhammad saperti dinyatakan didalam Hadith Qudsi :-



Sekalian jadi daripadamu Ya Muhammad dan engkau jadi daripada AKU



Sabda Baginda Rasul :-



Aku jadi kerana Allah dan sekalian alam jadi kerana aku.







RAHSIA MUHAMMAD ( Mim Ha Mim Dal )





KETERANGAN HURUM MIM AWAL MUHAMMAD ( MIM AWAL )



Pertama menunjukkan ZAT hambanya berdiri solat

Kedua Tempat Makrifat tatkala Qiam

Ketiga Zikir Bagi Zat yaitu ZIKIR RAHSIA

Keempat tatkala itu Tuhan bernama AHDIAH

Kelima semasa itu Tuhan Semata-mata . Belim ada terjadi apa apa akan masa itu bernama AH...( Alif Ha )





KETERANGAN HURUM HA MUHAMMAD ( HA )



Artinya SIFAT HAMBA yakni RUKUK dalam solat

Tempat HAKIKAT yaitu Rukuk

Zikir bagi Sifat yakni Nyawa

Tatkala itu Tuhan bernama WAHDAH





KETERANGAN HURUM MIM KEDUA MUHAMMAD ( MIM KEDUA )



Artinya ASMA’ HAMBA yaitu SUJUD dalam solat

Tempat TARIQAT tatkala Sujud

Tatkala itu Tuhan bernama WAHADIAH

Tatkala itu Tuhan TAJALLI sabenar-benarnya meliputi NUR MUHAMMAD. Masa itu Tuhan bernama ALLAH SWT





KETERANGAN HURUM DAL MUHAMMAD ( DAL )



AF’AL HAMBA yaitu DUDUK dalam solat

Tempat SYARIAT yaitu tatkala dalam Duduk

Zikir bagi Af’al yaitu TUBUH La Ilaha Illallah

Tatkala itu Tuhan ibarat LA ( Lam Alif )

Tatkala itu bercampur RAHSIA dengan NYAWA dan ANASIR ADAM ( Alif Dal Mim )









KEJADIAN DIRI.



Adapun kejadian DIRI itu terkandung dalam 20 perkara dibahagi kepada 4 bahagian





Bahagian Pertama



1 Jenis ZAT Diri Wujud Rahsia Kita Alam Lahut Ruh Al-Quddus



2 Jenis SIFAT Diri Terdiri Nyawa Kita Wujud Mutlak Ruh Idhafi

Alam Jabarut



3 Jenis ASMA’ Diri Terperi Hati kita Wujud Alam Ruh Ruhani

Tubuh halus



4 Jenis AF’AL Diri Tajalli Jasmani Wujud Idhafi Tubuh Yang Zahir









Bahagian Kedua

1 Wujud Wujud mutlak – Wujud Hakiki – Wujud Idhafi Wujud Tajalli



2 Ilmu Ilmu Hakiki – Ilmu Maklumat – Ilmu Fikir – Ilmu Ma’dom

Al-Asma’



3 Nur Nur AlHadi – Nurul quddus – Nur hadi – Nur Al-bayan



4 Suhud Suhud Al-Ain – Suhud Khadafi – Khaliq Al-Asmat

Suhud Taufil









Bahagian Ketiga

1 Angin Angin Niat –Angin Padtar – Angin Sarsa – Angin Serul



2 Api Al-Hayat – Al-Muja – Sajin



3 Air Maal Hayat – Maal Kus – Maal Zam Zam – Maal Hain



4 Tanah Tanah Firdaus – Tanah Tiin – Arbail baasir – Tiin Siipaab







Bahagian Keempat



1 Di Jadi Ruh Masripah – Tubuh – Af’al



2 Wadi Jadi Tulang – Tariqat – Hati – Asma’



3 Mani Jadi urat – Haqiqat – Nyawa – Sifat



4 Ma’nikam Jadi Nyawa – Makrifat – Rahsia – Zat









Bahagian Kelima

1 LA ( Laf Alif )



Ucapan bagi Tubuh menjaga kulit dan bulu Qalbi kepada Baitullah



2 ILAHA ( Alif Lam Ha )



Ucaoan bagi Hati penjaga daging dan darah Qalbi kepada Baitulmakmur



3 ILLA ( Alif Lam Alif )



Ucapan bagi Nyawa penjaga urat dan tulang Qalbi kepada Arasy



4 Allah ( Alif lam Lam Ha )



Ucapan kepada Rahsia penjaga urat dan sumsum Qalbi kepada Allah











KEJADIAN BENIH

HU QALBI itu RABBI terdiri Aku didalam Sifat Nafsiah Aku dikandung dalam Wujud Allah La Ilaha Illallah Muhammadur Rasullullah Fi Kul Lil Maha Tiin Wa Naf Sin Aa Da Da Maa Wa Si A-Hu Il Mullah



Adapun asal kejadian BENIH manusia daripada MA’NIKAM daripada Syurga, dirupakan Allah SWT turun kepada HU GHAIB rupa Allah jadi Ma’nikam rupa gilang gemilang hingga tujuh petala langit dan tujuh petala bumi



- kemudian manikam itu jatuh kepada ubun ubun bapa 100 hari



- kemudian manikam itu jatuh kejantung bapa 40 hari



- kemudian manikam itu jatuh ke Hati Nurani Cahaya Haq 7 hari



- kemudian Manikam itu jatuh TA’AYUN HATI berupa air 3 hari



- kemudian manikam itu MERTABAT ZAT pada pinggang bapa 24 jam



- kemudian Manikam itu jatuh kerahim ibu dengan rupa huruf ALIF



- kemudian Manikam itu kepada ALAM RUH berkumpul saperti biji . Itulah sebab ia bernama Manikam



- kemudian manikam bersifat ia bernama ALAM MITHAL. Ini yang bernama saperti Firman Allah : al insanu sirri wa ana sirruhu



- kemudian ia menilik dirinya terlalu indah, lalu lupa kepada dirinya bila bercampur dengan darah ibunya. Maka hilanglah rupa itu dan bernama pula ia ALAM AJSAM yakni Alam Kasar. Kemudian bila sampai janji, keluarlah ia dari kandungan ibunya dan hilanglah rupa yang dilihat maka menangis ia sebab suara inilah bernama ALAM INSAN.









BILA AKHIR HAYAT



Bila akhir hayat kita dapati BERDENYUT-DENYUT PUSAT saperti asap serta kita mendengar ucapan :-



ALASTU BI RAB BIKUM – AH ( Alif Ha ) ANA MA – KAA NA BII MAA KAA NA MASA KAA NA.



Maka jawablah :-



YA ANA LA ILA HA ILLALLAH – 3 kali



Kemudian nampak cahaya KEBESARAN ALLAH maka kita zikir ALLAH – 3 kali



Kemudian kita nampak KALIMAH ALLAH maka kita zikir HU – 3 kali



Kemudian kita dengar UCAPAN TUHAN : ANA ALLAH LA ILA HA ILLALLAH ANA....serta terus kita memandang akan KEBESARAN ALLAH maka kita zikir AH – AH- AH ( Alif Ha ).



Maka tamatlah riwayat kita. Ruh kembali ke Rahmatullah. Hasanul Khatimah.





ALHAMDU .....( Alif – Lam – Ha – Mim - Dal )



ALIF



Huruf ALIF itu WAKTU SUBUH. Nabi Adam a.s cahayanya putih. Malikatnya Jibrael Ruhani. Sahabatnya Abu Bakar & Fatimah Keluar dari huruf ALIF itu DUA RAKAAT kerana TAJALLI Tuhan dua mertabat yakni MERTABAT ZAT atau AHDIAH dan Mertabat SIFAT atau WAHDAH. Istananya dibawah susu kiri . Keluar cahaya pada dahi. Kenyataan pada kita ialah MULUT & LIDAH





LAM



Huruf LAM itu waktu ZUHUR. Nabi IBRAHIM cahayanya Kuning. Malaikatnya MAKRIBUN. Keluar dari huruf Lam itu empat rakaat kerana TAJALLI Tuhan WUJUD – ILMU – NUR – SUHUD. Istananya pada HATI di lambung susu kiri yaitu RUH MAZIFAH. Kenyataan pada kita ialah HIDUNG & MATA





HA



Huruf HA ini waktu ASAR. Nabinya Nabi Yunus a.s Cahayanya Hijau Kuning. Malikaynya MIKAIL. Sahabatnya pula ialah Omar. Keluar dari huruf HA ini empat rakaat yakni API – AIR – ANGIn – TANAH. Istanayna pada LIMPA – Nafsu Jasmani. Kenyataan pada kita ialah BAHU & DADA.





MIM



Huruf MIM itu waktunya MAGHRIB . nabinya ialah Nabi MUSA. Cahayanya MERAH HITAM. Malikatnya ISHDAH & WAHIDIAH. Istananya PARU – PARU Nafsunya Nafsu Haiwan. Kenyataan pada kita ialah MATA ( Cahayanya )





DAL



Huruf DAL itu waktu ISYA’ Nabinya Nabi NUH. Cahayanya HIJAU HITAM. Malikatnya IZRAFIL. Sahabatnya ALI. Keluar dari huruf DAL itu 4 rakaat kerana Tajalli Tuhan DI – WADI – MANI – MA’NIKAM. Istananya HEMPEDU dari bawah lidah hingga keteklinga. Kenyataan pada kita ialah TAPAK KAKI.





TEMPAT ZIKIR PADA TUBUH



ZIKIR QALBI



Dua jari bawah susu kiri = QALBI = HATI





ZIKIR RUH



Dua jari bawah susu kanan = RUH = NYAWA





ZIKIR SIRR



Dua jari bawah susu kiri = SIRR = RAHSIA





ZIKIR KHOFI



Dua jari atas susu kanan = KHOFI = TERSEMBUNYI





ZIKIR AKHFA



Ditengah dada = AKHFA = TERLEBIH SEMBUNYI





ZIKIR NAFAS



Antara 2 kening meliputi sekalian kepala





ZIKIR KHALIAH



Di ubun ubun meliputi sekalian jasad







20 SIFAT DI DALAM DIRI



1 WUJUD



Badan Insan SIFATKU mula jadi menanggung didalam dunia





2 QIDAM



RUH JASMANI kulitku mula jadi meliputi sekalian alam





3 BAQA’



RUHANI dagingku mula jadi menanggung RAHSIA didalam DIRI





4 MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH



RUH NIBATI darahku mula menjadi meliputi Alam Sendiri





5 BINAFSIHI



RUH INSAN nafasku mula jadi berjalan ucapan didalam DIRI





6 WAHDANIAT



RUH RABBANI hatiku asal mula jadi TAHU didalam DIRI





7 KUDRAT



RUH QUDUS urat putihku yang tidak berdarah berjalan setiap dalam DIRI-ku





8 IRADAT



RUH KAHFI tulangku asal mula jadi menguatkan Alam Sendiri





9 ILMU



RUH IDHAFI benihku asal mula jadi YANG NYATA didalam CERMIN HAQ



10 HAYAT



RUH NURANI uratku yang meliputi didalam tubuh aku yang hidup alam sendiri.





11 SAMA’



BESI KURSANI pendengaranku asal semula jadi





12 BASAR



PANCARAN MA’NIKAM kalam aku berkata-kata dengan sendiri





13 KALAM



RUH MA’NIKAM menzahirkan perkataan didalam dunia





14 QADIRUN



WUJUD MA’NIKAM tali Ruhku KUNHI ZAT dengan Sifatku





15 MURIDUN



ILMU ALLAH badanku asal mula jadi KALIMAH didalam diriku





16 ALIMUN



DARJAT ALLAH kebesaranku asal mula jadi duduk didalam otak yang putih





17 HAIYUN



Amalan terlebih suci ialah amalan Kalimah Aku asal mula jadi alam diriku





18 SAMIUN



Bersama ZAT & SIFAT WAHDAH didalam Kalimah iman diriku





19 BASIRUN



RAHSIA NYAWA dengan BADANWAHIDAH bersamalah Zat dengan badan tidak bercerai dunia akhirat





20 MUTAKALLIMUN



Ghaib didalam Ka’bah Ghaib aku didalam Ka’bah Kaca Arasy yang putih titik didalam Kalimah.









AWALUDDIN MAKRIFATULLAH



Permulaan agama mestilah MENGENAL ALLAH.



Firman allah :-



Ya Muhammad kenalkanlah DIRI kamu sebelum kamu Mengenal Aku dan sebenar-benar kenal Diri kamu ialah Engakau Kenal Aku



Allah juga Berfirman :-



Ya Muhammad Aku jadikan baharu alam ini kerana Engkau dan Aku jadikan engkau kerana Aku. Maka engkau inilah sebenar-benarnya RAHSIA AKU.



Dengan ini bererti kita mesti berpegang kepada pokok kesimpulan RAHSIANYA itu yakni kita mesti betul betul kepada pengertian dan pemahaman RahsiaNya itu dengan terang dan jelas. Marilah kita renungi Firman Firman Allah saperti berikut :-



Aku tidak memandang kepada rupamu yang cantik...pengetahuanmu yang banyak jika kamu tidak Mengenal Aku maka sia sia sajalah amal kebajikan serta solat kamu yakni umpama debu yang berterbangan diudara ditiup angin



Engkau itu Aku dan Aku itu engkau



Oleh itu saudaraku sekalian kamu tuntutlah betul betul dan pelajarilah dengan sungguh sungguh serta kajilah dengan mendalam agar kamu DAPAT MENGENAL ALLAH dengan sebanar-benarnya. Mudah-mudahan Allah akan mengangkat Darjat kamu menjadi AHLI SUFI dan WALINYA.



Sebanyak manapun kitab kita baca, kaji dan pelajari INTIPATI yang perlu kita dapat dan perolehi hanya EMPAT ( 4 ) PERKARA sahaja yaitu perkara yang membolehkan amal ibadah kita diterima dan diakui oleh Allah SWT.

Perkara itu ialah :-



Pertama



Mengenal Allah dengan sebenar-benar pengenalan dengan bukti yang terang dan jelas.



Kedua



sentiasa dalam TUBUH ALLAH dengan bukti yang terang dan jelas juga.



Ketiga



sentiasa mendengar SERUAN ALLAH juga dengan bukti yang jelas dan terang.



Keempat



Datang dari Allah kembali kepada Allah dengan pedoman yang sebenar-benarnya terang dengan bukti yang jelas.



Sesungguhnya keputusan perkara perkara diatas, nampaknya senang dibaca tetapi tiap tiap satu perkara diatas bukanlah mudah diperolehi pemahaman dan pegangan keimanannya walaupun kita telah membaca mengkaji banyak buku, berguru dengan ramai guru, jika kita tidak menemui / ditemukan dengan buku buku dan guru guru yang benar benar dapat memberi petunjuk untuk pemahaman kita secra terang dan jelas.





RAHSIA DI DALAM DIRI



Inilah pada menyatakan bahawa didalam badan manusia itu EMPAT BAHAGI yaitu :-



NAFAS

ANPAS

TANAPAS

NUPUS


Sesungguhnya bagaimana rupa jasmani begitu jugalah rupa NYAWA.



Manakala Nyawa itu adalah NAFAS dan TANAPAS itu saperti ANPAS. Maka keempat itu berperingkat sampai kepada NUPUS dan Nupus itu saperti rupa ZAT manakala Zat itu saperti rupa SIFAT dan Sifat itu saperti rupa ASMA’ dan Asma’ itu saperti rupa AF’AL.



Dan perkara diatas diakui oleh Allah saperti FirmanNya melalui Hadith Qudsi :-



QA LAL LAH HU TAALA - AL INSANU SIRRI WA ANA SIRRUHI SI FATI ILLA KHAIRI LIL LAH

Insan itu rahsiaKu dan Aku rahsianya. SifatKu itu Sifatnya tiada ada daripadaku melainkan Allah Taala



Barangsiapa mengenal akan BADANnya ia mengenal akan NYAWAnya. Barangsiapa mengenal akan nyawanya ia akan mengenal akan SIRRnya Barangsiapa mengenal akan Sirrnya akan mengenal akan TUHANnya yang qadim adanya.



Ketahuilah olehmu wahai talib – YANG KELUAR itu bernama NAFAS dan yang dinamai ANPAS itu gerak dari hidung sampai kebawah leher. Dan yang dinamai TANAPAS itu gerak dari bawah leher sampai ke hati. Yang dinamai NUPUS itu didalam Hati. Itulah HAKIKAT NYAWA.









WUJUD



WUJU DU KA ZAHRU WALA YUQA MU BI HI ZAHBU

Barangsiapa mengadakan DUA WUJUD jadi SYIRIK



ANA WUJU DA HU

Ada kita dengan DIA



WA NAF SUHU

Ada DIA dengan sendirinya.



Adapun WUJUD itu AIN ZAT artinya kenyataan kerana lafaznya dibaca itu wujud maknanya ZAT. Ini adalah kerana Wujud itu ADA. Maka yang ADA itu ZAT. Maka tiada diperoleh dengan lafaz yang lain daripada Wujud itu kerana wujudnya itu menyatakan Zatnya. Maka disebabkan itu dikatakan AIN ZAT namanya.



Adapun Wujud itu artinya ADA. Apa yang dikatakan itu ada.

Yang dikatakan itu ialah ZAT.



Adapun Wujud ini ditilikkan pihak lafaznya SIFAT dan jika ditilik pada maananya ZAT dan apa yang dikatakan lafaz itu kerana bacaan itu Wujud ada ZAT. Inilah maananya.



Adapun WUJUD DIRI SENDIRI berdiri dengan ZAT. Apa sebab dikatakan Wujud itu berdiri dengan Zat ? Sebab lafaz wujud itu ada manakala yang ADA itu ialah ZAT.







PERINGATAN TENTANG SEMBAHYANG



Barangsiapa menyembah NAMA TANPA MAANA bahawasanya ia KUFUR



Barangsiapa menyembah MAANA TANPA NAMA bahawasanya ia MUNAFIK



Barangsiapa menyembah NAMA DAN MAANA dengan HAKIKAT MAKRIFAT mereka itulah MUKMIN sabenar benarnya t



Barangsiapa meninggalkan NAMA DAN MAANA bahawasanya mereka itulah ARIFBILLAH



Solah Daim itu ialah solah tanpa huruf tanpa suara tanpa apa apa perbuatan. Ianya ialah kerja HAYAT atau kerja HIDUP. Yang Hidup itu ialah NURULLAH atau Nur Muhammad yakni Nyawa.







PENGERTIAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD MUSTAFFA RASULLULLAH



NABI



Adapun Tubuh Nabi Muhammad itu yang zahir ialah AF’AL daripada ZAT

Adapun nyawa Nabi Muhammad itu SIFAT daripada ZAT ALLAH.





SIFAT



Adapun SIFAT itu NYAWA kepada Muhammad

MUSTAFFA - Adapun hati Mustaffa itu ASMA’ daripada ZAT ALLAH.





ASMA’



Adapun ASMA’ itu Nama NamaNya.





AF’AL



Adapun AF’AL itu Tubuh Nabi namanya AF’AL.





RASULLULLAH - Adapun Rasullullah itulah SIRR daripada ZAT ALLAH SWT.





ZAT



Adapun ZAT itu TUHAN, Rahsia pada Nabi, Cahaya Ilmu Kalam - SIRRULLAH namanya.



Inilah kita bertuhan pada Allah dengan 4 syarat yakni :-



Pertama ZAT ALLAH itu Tuhan pada kita

Kedua SIFAT ALLAH itu NYAWA pada kita

Ketiga ASMA’ ALLAH itu HATI pada kita

Keempat AF’AL ALLAH itu TUBUH pada kita.



Dan TAJALLI Af’al Allah pada Tubuh kita dan Tajalli Asma’ Allah pada Hati kita dan Tajalli Sifat Allah pada Nyawa kita dan Tajalli Zat Allah pada Sirr kita yakni sebenar-benarnya RAHSIA kita adanya.











ASAL RUKUN 13 DIDALAM SOLAT.



Inilah asal Rukun 13 yang wajib diketahui dalam melakukan Solat.

Adapun Rukun Solat itu datangnya daripada ALLAH – BAPA dan IBU.





DATANG DARIPADA ALLAH – 5 PERKARA.



1 Niat

2 Nyawa

3 Wujud

4 Nafas

5 Af’al



Yaitu didalam bentuk Merasa – Mencium – Menjamah – Melihat & Mendengar



DATANG DARIPADA BAPA – 4 PERKARA



1 Tulang

2 Kuku

3 Rambut

4 Rupa



DATANG DARIPADA IBU – 4 PERKARA



1 Darah

2 Daging

3 Otak

4 Lendir



Terhimpun menjadi 13 . maka jadilah Rukun 13 perkara melakukan SOLAT setiap hari memulangkan sekalian HAKNYA sebagai ISI AMANAH yang dipertaruhkan kepada kita.





YANG MATI – YANG HILANG - YANG TINGGAL – YANG PULANG



YANG MATI itu ada 6 perkara yakni – Wujud – Anggota – Hawa – Nafsu – Gerak & Diam.



YANG HILANG pula ada 4 perkara yakni Darah – Daging – Tulang & Kulit



YANG TINGGAL itu ada 2 perkara yakni Iman & Taat



YANG PULANG ada satu sahaja yakni NYAWA. Pulang keempunyanya keasalnya









HENING – QASAD – TAQRID & TA’YUN







HENING itu apa ?



Adapun HENING itu tiada dapat menyerupai dengan CAHAYA yang lain. Adapun JERNIH itu apakala tertenung lantas 7 petala langit dan 7 petala bumi.



Maka dalam cahaya yang HENING JERNIH itu yang terang benderang itulah CAHAYA PUTIH SIFAT saperti terlebih putih daripada kapas bersifat saperti SIFAT KITA.



Ada tanda pada DAHI kita tersurat NAMA ALLAH. Inilah RUH NABI kita



Maka dalam ZIKIR ALLAH syaratnya terhapus sekalian diri dengan keadaan diri kita yang kehambaan bagi RUH NABI saw yang dikatakan sebenar-benar SIFAT ALLAH NUR MUHAMMAD namanya.



Dan cahaya terang benderang hening jernih itulah CAHAYA ZAT ALLAH adanya. Wallah Hu Alam.







QASAD



Adapun QASAD itu MENYATAKAN NIAT tiada huruf dan tiada suara. Yang ada huruf dan suara BUKAN NIAT tetapi ADOM ( ADAM )



Adapun yang sebenar-benarnya NIAT yang tiada huruf dan tiada suara itu ialah ZAT ALLAH. Inilah NIAT yang sebanar-benarnya. Asal Niat dan tempat niat pada zahirnya ialah kita yang berniat tetapi sebenarnya ialah TUHAN YANG MUTLAK yang bersifat WAJIBUL WUJUD KHALIQ AL ALAM lagi ber-Sifat KAMIL MUKAMIL.





TA’RID



Adapun TA’RID itu MENYATAKAN FARDHU. Yang sebenar-benarnya Fardhu itu ialah TAJALLI SIFAT ALLAH ertinya NYATA SIFAT ALLAH itu NUR MUHAMMAD AIN SABITAH pun ia juga namanya, UJUD IDHAFI dan INSAN pun ia juga. Inilah sebenar-benarnya FARDHU itu.



Asal Fardhu ialah RUH NABI MUHAMMAD saw tempat Tajalli sekalian Ruh Adam itu.



Sebab dikatakan ASAL FARDHU yang sebenarnya kerana sekalian nyawa itu tajalli daripada NUR MUHAMMAD saperti kata HADITH QUDSI :-



ANA MINALLAH HU KUL LII SHAI IIN MINAN NUR yang bermaksud



Daku daripada Allah manakala segala sesuatu atau cahaya alam ini daripada cahayaku.



ANA MINALLAHU WAL ANBIYA ......( tidak jelas = fakir ) yang bermaksud :-



Aku daripada Allah sekalian anbia’ daripada aku.



ANA MINALLAHU WAL MUKMINI NAA MIN NI



Aku daripada Allah dan segala / semua mukminin daripada aku



Inilah sebabnya dikatakan MUHAMMAD itu BAPA SEKALIAN RUH dan ADAM itu BAPA SEKALIAN TUBUH / JASAD.



Inilah juga sebab kenapa dikatakan yang Fardhu PADA KITA ITU NYAWA. Nyawa itu PEMERENTAH BADAN. Jika tidak digerak oleh Nyawa tidak bergeraklah badan. Wallah hu Alam.





TA’YUN



Adapun TA’YUN itu menyatakan WAKTU Zuhur, Asar dan lain lain lima waktu itu. Adapun yang sebenarnya NYATA AF’AL ALLAH SWT pada Jasad Adam yaitu Tubuh kita ialah ALAMM RUH YANG KASAR. Itulah sebenarnya TA’YUN yakni sebenar benar NYATA.



TAUHID TAKBIRATUL IHRAM ( TI )



Adapun syarat TI itu hendaklah HADIR MATA HATI SYAHADAT KE ZAT ALLAH SWT.



Sebelum takbir kita NIATKAN didalam Hati yang kita MEMULANGKAN SEKALIAN PANCAINDERA yang dikurniakan kepada kita ( kepada Allah = fakir ) Niatnya ialah Tiada pendengaranku hanya ia ( pendengaran Zat Allah ) tiada penglihatanku hanya ia tiada huruf tiada suara hanya ia tiada ciukmku hanya ia tiada gerak dan diamku hanya ia.



HAKIKAT ZAT AF’AL – HAKIKAT SOLAT



Adapun ertinya SOLAT sebenarnya YANG MENYEMBAH ITU HAMBA, YANG DISEMBAH ITU TUHAN.



Yang menyembah itu FANA’ - yang disembah itu BAQA’. Maka sihamba PULANG KEPADA ADOMNYA. Maka KEKALLAH TUHAN semata-mata pada SUHUD ( pandangan = fakir ) kita.



Yang Menyembah dan Yang Disembah pun ia juga. Yang memuji = DIA Yang Dipuji pun DIA juga kerana Allah SWT Memuji DiriNya sendiri melalui lidah makhlukNya ( Insan )



Maka hamba itu tetaplah FANA’ sebab ditilik sekalian keadaan dirinya habis terpulang kepada Allah – Ilmu, hayat, Kudrat, Iradat, Sam’, Basar, Kalam . Yang ada pada dirinya adalah SIFAT ZAT ALLAH semata-mata.



Adapun Tuhan itu tiada diatas, tiada dibawah, tiada dihadapan, tiada dibelakang tiada dikanan mahupun dikiri.



TIADA HAMBA TIADA TUHAN YANG WUJUD HANYA ZAT ALLAH WAJIBUL WUJUD.







MEMULANGKAN AMANAH.



Hadith Qudsi yang bermaksud :-



1 TUKARKAN CAHAYA DIRIMU KEPADA CAHAYA TUHANMU



2 MATIKAN DIRI KAMU SEBELUM KAMU MATI



Adapun maksud MATIKAN itu ialah MEMULANGKAN AMANAH ALLAH yang ditanggungkan k

Tinggalkan Komentar

Nama :
E-mail :
Web : tanpa http://
Komentar :
Verification Code :